laboratoire Analyse et Traitement Informatique de la Langue Française (ATILF)
CNRS Université de Lorraine

Membre de
ILF
FEDER
Accueil > Les publications > Mélanges Crapel : Revue en didactique des langues et sociolinguistique > Anciennes revues > Mélanges n° 23 (1997) > MATERIAUX D’ENSEIGNEMENT ET APPRENTISSAGE DE LANGUE : LES OPTIONS (...)


Article du Mélanges n° 23 (1997)

MATERIAUX D’ENSEIGNEMENT ET APPRENTISSAGE DE LANGUE : LES OPTIONS DIDACTIQUES DES "MODULES DE FRANCAIS POUR LES PROFESSIONNELS DU TOURISME"

GREMMO, Marie-José


The "Modules of French for Tourism" are the end product of a joint project carried out by CRAPEL and the Escuela de Altos Estudios de Hoteleria y Turismo (EAEHT) in Havana (Cuba). This article describes the 6 pedagogical criteria that underpin the creation of the modules :

- Modularity : the teaching objectives are grouped according to professional tasks ;

- Learner - centredness : the modules are devised for direct use by learners themselves (though use in a teaching context is also possible) ;

- Structural adaptability, rather than structural adaptation : the modules will allow learners (and teachers) to make their own programs from a large set of materials and activities ;

- Development of 4 competences : linguistic and communicative competences, but also cultural competence (awareness of cultural aspects in professional tasks) and learning competence (to allow learners to play an active and responsible part) ;

- Flexibility in the progression : the modules are independent one from another and are not organised in a fixed order ; within each module, different pathways can be adopted by different learners ;

- Flexibility in the organisation of the work : the modules offer individual activities, as well as pair work and group work.

As a result of these options, the modules can be used in many different ways, thereby catering for the variety and specificity of the different learning situations in the area of tourism.


version complète et imprimable
MATERIAUX D’ENSEIGNEMENT ET APPRENTISSAGE DE LANGUE : LES OPTIONS DIDACTIQUES DES "MODULES DE FRANCAIS POUR LES PROFESSIONNELS DU TOURISME" (version en mode image)


version complète et imprimable
MATERIAUX D’ENSEIGNEMENT ET APPRENTISSAGE DE LANGUE : LES OPTIONS DIDACTIQUES DES "MODULES DE FRANCAIS POUR LES PROFESSIONNELS DU TOURISME" (version en mode texte)


2005-04-11 16:13:16

  Annuaire | Contact | Courriel | Intranet | Plan d'accès | Autres sites | Crédits | Mentions légales