laboratoire Analyse et Traitement Informatique de la Langue Française (ATILF)
CNRS Université de Lorraine

Membre de
ILF
FEDER


Article du Mélanges n° 22 (1995 - Spécial Centre de Ressources)

CONSEILLER N’EST PAS ENSEIGNER : LE ROLE DU CONSEILLER DANS L’ENTRETIEN DE CONSEIL

GREMMO, Marie-José


The development of resource centres entails the setting up of self-directed learning schemes. Central to these schemes is a new pedagogical role, the role of counsellor. One of the main tasks of a counsellor is to help learners develop their learning competence. In most learning-to-learn schemes, this is done through counselling sessions. This article examines the role of the counsellor in such counselling sessions. After defining what a counselling session is in terms of pedagogical content, the author analyses the communicative features of these sessions, as the interaction must reflect their pedagogical aims. The article then describes the pedagogical expertise that this new role requires. Finally, through four study cases, the article exemplifies the way counsellors can help learners develop their learning competence.


version complète et imprimable
CONSEILLER N’EST PAS ENSEIGNER (version en mode image) : LE ROLE DU CONSEILLER DANS L’ENTRETIEN DE CONSEIL


version complète et imprimable
CONSEILLER N’EST PAS ENSEIGNER (version en mode texte) : LE ROLE DU CONSEILLER DANS L’ENTRETIEN DE CONSEIL


2005-04-12 11:07:39

  Annuaire | Contact | Courriel | Intranet | Plan d'accès | Autres sites | Crédits | Mentions légales