laboratoire Analyse et Traitement Informatique de la Langue Française (ATILF)
CNRS Université de Lorraine

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ILF
FEDER


Article du Mélanges n° 30 ( 2008 - n°spécial : Langues et relations de service )

ASPECTS OF THE INTERCULTURAL COMMUNICATION IN THE TOURISM SERVICES : COMPARING THE VIEWS AND PRACTICES OF CUBAN AND FRENCH PROFESSIONALS

GREMMO, Marie-José / MOLINA CAMPBELLS, Catalina


Between 1994 and 2000, the authors of this article took part in the design of a French language teaching material for the training of tourism professionals in Cuba.In this material, special importance is given to the building up of an intercultural competence through awareness raising procedures, based on the principle of a direct link between conceptual and behavioural change. The article presents the results of the qualitative study the authors led in 2005 in order to evaluate the effect of intercultural awareness activities on former trainees’s professional conception and practice.

The first part of the article, based on the interviews of eight Cuban and five French professionals, compares their respective visions of their occupational role and

discusses the differences in terms of priority,conception of expertise and role, and interpersonal relationships. The second part focuses on the results of observation of the actual practices of five Cuban professionals interacting with French tourists. The analysis points to some limits of awareness raising methodology to promote efficient

behavioural change in terms of intercultural adaptation.

In their conclusion, the authors suggest that “practice analysis”, as developed in ergology research, may offer interesting methodological tools for securing action

change.

De 1994 à 2000, les auteurs de cet article ont participé à la conception de matériel didactique en français langue étrangère pour la formation de professionnels

du tourisme à Cuba. Cet outil attache une importance particulière à la construction d’une compétence interculturelle à travers des procédures de sensibilisation, en s’appuyant sur le principe d’un lien direct entre les changements conceptuels et les

modifications comportementales. Cet article présente les résultats d’une étude qualitative que nous avons menée en 2005 afin d’évaluer l’effet des activités de sensibilisation interculturelle sur les conceptions et les pratiques professionnelles des anciens stagiaires.

Une première partie rapporte des entretiens avec huit professionnels cubains et cinq français ; nous comparons leurs perceptions respectives de leur rôle professionnel et analysons les différences en termes de priorité, de conception de leur expertise et de leur rôle, ainsi que des relations interpersonnelles. Une deuxième partie se concentre sur les résultats d’observations des pratiques réelles de cinq professionnels cubains en interaction avec des touristes français. Cette analyse laisse apparaître quelques limitations d’une approche de sensibilisation qui vise à promouvoir un changement de comportement en termes d’une adaptation interculturelle.

En guise de conclusion, nous suggérons qu’une « analyse de pratiques » développée en ergologie pourra fournir des outils méthodologiques intéressants pour assurer des changements de pratiques.


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ASPECTS OF THE INTERCULTURAL COMMUNICATION IN THE TOURISM SERVICES : COMPARING THE VIEWS AND PRACTICES OF CUBAN AND FRENCH PROFESSIONALS


2008-05-27 11:45:33

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